SSF

SSF står bakom RFs remissvar om riktlinjer vid sammankomster

Justitiedepartementet har skickat ut ett förslag till förordningsförändring av riktlinjer för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Svenska Skidförbundet har tillsammans med RF lämnat ett remissvar på promemorian.

Remissvaret gäller ändringar av det tillfälliga förbudet mot att hålla allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. 37 remissinstanser har fått möjlighet att yttra sig i ärendet och SSF som är en del av Riksidrottsförbundet har gjort gemensam sak med RF och 72 och specialidrottsförbund.

RFs övergripande inställning i sitt svar är att det som påverkat idrottsrörelsen mest under coronapandemin är regeringen och Folkhälsomyndighetens rekommendationer för hur människor får samlas och resa, såväl när rekommendationerna trädde i kraft, men också när dessa lättas och tas bort.

I remissvaret trycker de bland annat på vikten av att begränsningen på 50 deltagare måste förändras då den i dag hindrar många deltagare att utöva sin idrott och att det är av största vikt att regeringen skyndsamt verkar för att möjliggöra sådan tävlingsverksamhet, då det finns stora möjligheter att genomföra event på ett smittsäkert sätt.

Istället för att sätta ett bestämt tal deltagare, föreslår RF att antalet bör bestämmas så att hänsyn tas till respektive anläggnings storlek, och om verksamheten sker inom- eller utomhus. Även vad gäller föreslaget om avstånd mellan deltagare på två meter, menar RF att en meter är tillräcklig för att uppnå syftet med att förhindra smittspridning. Här påpekas också den stora variation av utformning som finns på idrottsanläggningar i Sverige, vilket gör att i skrivningen måste formuleras på ett sådant sätt att det finns en viss form av flexibilitet.

RF påpekar också i sitt svar att det finns en stor del av verksamheten som inte omfattas av promemorians förslag. Det är bland annat sammankomster och tillställningar som genomförs utanför tydligt avgränsande idrottsanläggningar, där idrottsutövarna utgör deltagare i Ordningslagens mening, till exempel, orientering och skidtävlingar. Om föreslagen ändring av förordningen genomförs kommer likväl dessa evenemang att begränsas till 50 deltagare, trots att de kan spridas över en mycket stor yta.

I remissvaret pekar RF på att en möjlig väg är att skapa en särreglering vid sådana tävlingar där start- och målområde faller under 50-gränsen men att efter tävlingsbanan ska arrangörerna säkerställa att deltagarna kan hålla avstånd till varandra. Här trycker också RF i sitt svar på att det är angeläget att skyndsamt hitta en öppning för en succesiv återgång, inte minst ur ett folkhälsoperspektiv.

Ambitionen hos departementet är att nya förordningen ska träda i kraft den 1 oktober 2020.

Svenska Skidförbundet kommer med nya riktlinjer till föreningar och klubbar så snart regelverket är på plats och nya förordningen träder i kraft.

Förslag till ändring av förordning: (2020:114) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (extern länk)
RF:s remissvar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (extern länk)
SSF – samlad information kring coronapandemin Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad
2020-08-28
2020-08-28

UPPTÄCK MER